Olen tänään jutellut koiranomistajien kanssa lenkillä, miten opettaa pennun ruokakupilla olematta ärisemättä. Meitä on monta erilaista koirankasvattajaa, mutta sain itse ajattelemisen aihetta.

Tänään kuulin, että kesken koiran ruokailun ei saa koiralta ottaa ruokakuppia pois. Kysyin miksi? Koska koira on syömässä ja siten muka näytetään kuka on pomo". Kuulin, että ruokakupin pois vienti kesken syönnin stressaa koiraa ja aiheuttaa sille ärtyvän suolen oireyhtymän (IBS). Tällöin koira epähuomiossa opetetaan murisemaan ja vahtimaan sekä ruokaa että kuppia, koska kupin lähellä oleva ihminen merkitsee mahdollista uhkaa hänen sekä aterialle.

Minulla on ollut aikaisemmin käsitys, että koiran voi opettaa ottamalla välillä kupin pois ja näin ollen osoittaa, ettei minusta ole haitaa ja hän saa ruuan. Näin olen opettanut aikaisemmille koirilleni enkä ole huomannut mitään omituista. Nykyisin saa kuka tahansa ottaa kesken ruokailun ruokakupin pois.

Enan ruokailessa on tärkeää auttaa häntä tuntemaan olonsa turvalliseksi, vaikka sen ruokakupin lähellä onkin ihminen. Olen lisännyt makupaloja Enan kuppiin enkä enää ottanut kuppia pois. Silloin Ena tuntee olonsa turvalliseksi ja kupin lähellä olevan ihmisen palkitseviksi, ja minä hyvin harvoissa tilanteissa, jossa olen joutunut ottamaan Enalta ruokakupin kesken syönnin pois ei ole ilmennyt mitän ongelmia.DSC_0307-normal.jpg